Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Wednesday 25 November 2015

ROTI BOY/ MEXICAN BUN/ PAPAROTI


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Roti boy atau Mexican bun atau pun Paparoti. Macam-macam nama ada. Nadz pernah kongsikan resepi ni dulu. Kali ini pun Nadz masih menggunakan resepi yang sama.

Cuma untuk fillingnya tu, Nadz buat double dari adunan asal sebab masa buat dulu tu, itinya macam sikit sangat. Okay, jom semak resepi.


ROTI BOY (MEXICAN BUN)
Tried by :  Nadz@ovenkecil.blogspot

Bahan-bahan (17 biji )-bergantung kepada saiz setiap roti yang anda bentukkan.

# Bahan untuk Inti # (Nadz double kan kuantiti di bawah kali ini)
  • 100 gram mentega bergaram, dilembutkan
  • 1/4 sudu teh esen vanilla
  • 35 gram gula perang
# Bahan untuk Topping #
  • 100 gram mentega, dilembutkan
  • 80 gram gula aising, diayak
  • 2 biji telur, dipukul sedikit
  • 3 sudu makan NESCAFE dicampurkan dengan 2 sudu besar air (boleh kurangkan kepada 2 sudu besar jika tak mahu rasa nescafe yang kuat)
  • secubit serbuk kayu manis, boleh dicampur ke dalam bancuhan kopi
  • 100 gram tepung serbaguna/tepung gandum, diayak
# Bahan untuk Doh Manis #
  • 500 gram tepung roti/tepung gandum, diayak
  • 20 gram tepung susu, diayak
  • 1 such besar bread improver (Nadz tambah)
  • 75 gram gula kaster
  • 1 sudu teh)garam
  • 1 1/2 sudu teh yis segera
  • 1 biji telur, dipukul sedikit
  • 270 gram (270 ml) air atau susu segar (kalau sudah menggunakan susu tepung jangan guna susu segar tapi gunakan air)
  • 60 gram mentega, dilembutkan

Cara-cara :
Cara untuk Intinya :
  1. Pukul mentega dalam mixer pada kelajuan sederhana selama 3 minit. 
  2. Masukkan esen vanilla dan gula perang dan pukul hingga sebati. 
  3. Tuangkan adunan ke dalam mangkuk dan bekukan dalam peti sejuk. 
  4. Bahagikan adunan inti kepada 10 gram(kali ni Nadz buat 15 gm setiap satu) dan bulatkan dan simpan dalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.

Cara untuk Topping : 
  1. Pukul mentega dan gula aising pada kelajuan sederhana selama 5 minit sehingga adunan ringan dan gebu. 
  2. Masukkan telur sedikit demi sedikit. 
  3. Masukkan esen kopi. 
  4. Masukkan tepung dan putar pada kelajuan perlahan sehingga semuanya sebati. 
  5. Masukkan kedalam piping bag dan sejukkan dalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.
***Nadz sediakan filling dan topping sehari sebelum menguli roti***

Cara untuk Doh Manis : 
  1. Campurkan tepung yang telah diayak, gula kaster, bread improver dan garam di dalam mixer dan putar pada kelajuan perlahan selama 1 minit. 
  2. Masukkan yis, telur dan air. Putar selama 1 minit pada kelajuan perlahan dan kemudian pada kelajuan sederhana selama 8 minit. 
  3. Masukkan butter dan gaul hingga sebati selama 5 minit pada kelajuan sederhana sehingga adunan roti menjadi lembut dan licin. 
  4. Kemudian bulatkan adunan setiap bahagian 55 gram (boleh dapat 17 bahagian). Bentukkan bulat. 
  5. Tutup dengan kain lembab dan biarkan selama 10 minit.

Cara untuk membuat Roti Boy : 
  1. Menggunakan telapak tangan leperkan adunan roti. 
  2. Letakkan inti di tangan dan tutup dan kemaskan (mesti tutup betul kalau tidak sewaktu membakar inti akan terkeluar dan cair). 
  3. Bentukkan bulat dan letakkan atas loyang pembakar yang telah disapu mentega. Ulangi untuk bulatan roti yang lain. Letakkan roti pada jarak 7.5cm diatas loyang pembakar. 
  4. Ketepikan untuk diperap selama 45 minit di dalam suhu suam. 
  5. Pipe topping di atas roti bentuk spiral (bulat-bulat) bermula dari tengah. 
  6. Bakar pada suhu 170°C selama 15-20 minit atau sehingga roti keperangan.
SELAMAT MENCUBA!

13 comments:

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sedapnya Nadz..
Akak kerajinan buat roti tu tak de sgt..
Selalu akak beli kat Giant je..
Dulu 90sen.. skrg dah rm1.10 pulak..

mamawana said...

Mexican roti...huhuhu mengancam enaknya.

cinta said...

Wahhh.. tiba2 mcm terbau kopi. Mmm...
Instruction yg sgt jelas. Nak buat lah.
Tp xde mixer :p

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Unknown said...

Kalau x de tepung roti bolehkan guna tepung gandum..

Unknown said...

Kalau x de tepung roti bolehkan guna tepung gandum..

Mal said...

Dedulu masa Roti Boy harga RM1/-, ingat apa yg bau kopi sangat bun ni...rupanya Bun Mexico asalnya..

Aria21 said...

Mesti gunakan tepung roti.

Aria21 said...

Mesti gunakan tepung roti.

Unknown said...

Awak kita save ye resepi nie..Alhamdulillah buat dia menjadi..terima kasih kongsi resepi ..semoga murah rezeki awak..aminn

zahra_wardah said...

2019 harganya dah rm3.50...

INDRIAS PRIASTUTI said...

Halo semuanya, nama saya Indrias Priastuti seorang wanita dari indonesia, dan saya bekerja dengan negara berkembang biak, dan kami telah mendengar dan juga dari perusahaan pinjaman, saya ingin segera menggunakan media ini untuk seluruh indonesia untuk mencari pinjaman internet Sangat hati-hati - Berhati-hatilah agar tidak jatuh ke tangan scammers dan penipu, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa dalam upaya asli dan nyata,

Saya ingin memberikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membimbing saya ke pemberi pinjaman nyata dan dana pinjaman nyata telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Anugerah, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditur kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk biaya pendaftaran . . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapatkan pinjaman saya.

Setelah berbulan-bulan di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditur kredit asli online yang tidak akan menambah rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya yang baru saja mendapatkannya. Pinjaman online, kami meresmikan kami tentang masalah ini dan dia menceritakan kisah seorang wanita bernama Mrs ELINA JOHNSON yang merupakan CEO ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN.

Maka saya dan suami mengajukan aplikasi untuk jumlah pinjaman (Rp 1.000.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak menjaga usia saya, karena saya mengatakan apa yang saya ingin membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tidak ada stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari sehari setelah sertifikat yang saya setorkan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan cepat sekarang atau email di elinajohnson22@gmail.com

Tidak hanya sampai di situ, sang ibu memastikan tim ahlinya membantu Anda dalam berinvestasi sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

Dia adalah wanita yang sangat baik dan dia tidak tahu saya melakukan ini. Saya berdoa semoga ALLAH memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di indriaspriastuti2@gmail.com nice day info lebih lanjut..

EsyExcel - Free Microsoft Excel Tutorials said...

I just like the helpful information you provide on your articles. I m going to bookmark your site and take a look at again right here regularly. I am reasonably sure I’ll learn lots of new things right here! Best of luck for the next! Alos If you like to learn you may visit at
esyExcel
Free Excel Tutorials
Excel Introduction
Learn MS Excel
Microsoft Excel Learning
Excel FAQs

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...